Kenniscentrum

Lead betekenis

Binnen de marketing en sales wordt er vaak gesproken over het generen van meer leads. Dit klinkt allemaal heel erg leuk,  maar wat bedoelt men met lead betekenis? En heb je deze nodig voor het generen van meer business binnen jouw onderneming? In dit artikel lees je alles over de betekenis van leads.

lead betekenis

Lead Betekenis, Wat is een lead?

Een lead is een persoon of bedrijf wat op één of andere manier interesse heeft getoond in producten of diensten die jij als bedrijf aanbiedt. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de lead interesse toon voor bepaalde producten binnen jouw website door deze te bezoeken en een gratis e-book download of contact formulier invult. Sommige marketingspecialisten geven graag de metafoor dat een lead een spoor is naar een potentiële klant. Hierbij wordt er dan uiteraard de kanttekening gegeven dat sommige sporen doodlopen en er dus geen nieuwe klant komt. Voor het converteren van nieuwe klanten is het dus gewenst dat er voldoende nieuwe leads worden aangedragen om daarvan een deel als klant te kunnen verwelkomen. 

leads

Verschil tussen prospect en lead

Binnen de marketing wordt er ook vaak gesproken over een prospects. Maar wat is nu het verschil tussen een prospect en een lead? Vaak worden deze twee termen vaak voor hetzelfde gebruikt maar er is wel degelijk een (klein) verschil.

Men praat over een prospect indien er nog geen actie is geweest vanuit deze persoon. Deze “prospect” heeft dus nog geen actie gedaan waardoor hij interesse heeft getoond in jouw dienst of product. Een lead daarentegen heeft vaak wel een actie gedaan waarmee hij interesse heeft getoond en dus iets verder in het proces is naar een koop.  

Voorbeelden van lead hun betekenis

Een goed voorbeeld van een lead is als iemand jouw website bezoekt en vervolgens zich inschrijft voor bijvoorbeeld de nieuwsbrief. Hiermee heeft deze persoon interesse in de diensten of producten die jij aanbiedt.

Een tweede voorbeeld is dat je via de lead informatie tool van Reachd ziet dat een bedrijf specifieke product pagina’s bekijkt. Omdat hij hiermee interesse toont weet je dat hij deze persoon opzoek is naar meer informatie omtrent het onderwerp.

Lead betekenis en de verschillende soorten leads

Binnen de lead generatie kan je de leads ook weer opdelen in verschillende soorten. Hierbij wordt er vaak onderscheid gemaakt tussen de onderstaande soorten leads. 

Koude lead 

Een koude lead is nog niet bekend met jouw product of dienst en vind zich in sommige gevallen zelfs nog in de verkennende fase. Omdat hij nog niet bekend is met jou, je product of dienst wil je hem niet gelijk overdonderen met jouw salespitch  

Warme lead 

Een warme lead is een iemand die al bekend is met jouw product of dienst. Je hebt hem al een keer eerder kort gesproken en hij komt terug voor bijvoorbeeld meer informatie. Ook een referentie van een bekend wordt vaak beschouwd als een warme lead. Omdat hij doormiddel van een ander bedrijf of persoon al “warm” is gemaakt van jouw dienst of product.  

Marketing Qualified Lead 

Een marketing qualified lead (MQL) is een lead die vanuit een eerdere actie interesse heeft getoond in jouw product of dienst. Dit kan bijvoorbeeld een aanmelding van een nieuwsbrief zijn, maar ook het downloaden van bijvoorbeeld een whitepaper of het aanmaken van een proefabonnement.  

Sales Qualified Lead  

Een Sales Qualified Lead (SQL) is een lead die in de laatste fase zit van het lead proces. Deze lead laat zien dat hij in de koop fase zit van het traject. Je kan een Sales Qualified lead bijvoorbeeld herkennen aan het feit dat hij een prijsopgaaf bekijkt op jouw website  

lead funnel

Leads converteren naar klanten

Nu we in beeld hebben wat de lead betekenis is, en we weten dat leads zich in verschillende fases van het aankoop proces bevinden is weten we ook naar welke type leads we de meeste aandacht moeten. Want hoe dichter de lead bij een sale is, hoe meer aandacht we deze willen schenken om deze lead te daadwerkelijk te converteren naar een klant.  

Wil je ook meer leads? Reachd maakt het mogelijk om website bezoekers te vertalen naar bedrijven en deze vervolgens opvolging te geven via email automation. Kortom een goed verkoopproces om meer leads en klanten te generen. 

De oplossing voor koude e-mails, automatische opvolging en vertaling van websitebezoekers naar bedrijven

Vind eenvoudig leads door middel van onze vertaling van website bezoekers naar bedrijven. Creëer eenvoudig gepersonaliseerde e-mails met automatische opvolging en converteer en snel eenvoudig leads naar betalende klanten.  

Ontdek hoe onze CRM en marketing platform jouw bedrijf kan laten groeien 

© 2023 · Reachd · website ontwikkeling door 302 online applicaties