Een email flow of email automation is een effectieve manier om lead of prospect via een serie van geautomatiseerde emails te bereiken. Deze mails worden meestal gebruikt voor het genereren van meer leads, upsellen van producten aan bestaande klanten en het promoten van bijvoorbeeld een nieuwe diensten en of producten. Waarom je ook zo moeten starten met email flows lees je in dit artikel
Wat zijn email flows?
Email flows of ook wel email automation genaamd is een serie van geautomatiseerde emails naar een lead of klant om deze tot een bepaalde actie te laten gaan. Deze acties kunnen verschillen van het kopen van product, inplannen van een demo of afspraak. Het doel van een email flow, is het tot actie zetten van de ontvanger. In de meeste gevallen stopt de serie dan ook als de ontvanger een actie heeft gedaan of dat hij bijvoorbeeld op een email heeft geantwoord.
Voorbeelden email flows
Om een beter beeld te geven van verschillende email flows geven we hier twee verschillende voorbeelden;
Generen van nieuwe leads (koud):
Op dag 1 wordt een email gestuurd waarbij er wordt gevraagd of er interesse is voor een bepaalde dienst of product
Indien er niet wordt gereageerd op de email gaat er na dag 6 een nieuwe mail uit met de vraag of het bericht in goede orde is ontvangen.
Indien er ook op dit bericht geen antwoord gegeven dan kan een afsluitende mail een laatste communicatie mail zijn.
In het bovenstaande voorbeeld zijn er drie contact momenten geweest waarbij de ontvanger het bericht heeft kunnen bekijken. In bovenstaand voorbeeld komt erbij vaak bij stap 2 een reactie of er wel of geen interesse is.
Welkom serie
Voor een bestaand product waar bijvoorbeeld via SEA op wordt geadverteerd krijg je een proef registratie. Je hebt een email adres ontvangen en wil graag deze warme lead converteren naar een betalende klant;
Na registratie stuur je een mail om de nieuwe lead te verwelkomen en deze een tip te geven over jouw product
Na 6 dagen doe je hem een aanbieding waarin je aangeeft dat jouw dienst of product eenmalig met een mooie korting af te nemen
Na 10 dagen wordt er automatisch nog een email verstuurd in de flow waarbij nog meer informatie geeft over je dienst of product.
Eventueel kan je nog meerdere mails toevoegen aan jouw email flow om zo meer contact momenten met je lead te maken.
In sommige gevallen wordt een email automation of email flow geïntegreerd binnen een marketing automation waarbij er naast email ook nog andere acties zijn zoals het versturen van bijvoorbeeld SMS of whatsapp bericht
Voordelen van email flows: 5 voordelen
Email flows bieden veel voordelen tegen over het handmatig versturen van emails. Hieronder volgen 5 verschillende voordelen waarom je vandaag nog email flows moet integreren binnen jouw marketingproces.
Automatiseren van je emailcommunicatie. Met een email flow wordt het mogelijk om geautomatiseerd berichten te sturen op een trigger zoals een bijvoorbeeld inschrijving. Het starten van een serie van emails bespaart hiermee enorm veel tijd.
Meer conversie: Door gerichte en persoonlijke emails te versturen stuur je jouw lead tot het afnemen van jouw dienst of product. Door het versturen van een serie stuur je “langzaam” naar de aankoop om zou jou conversie te vergroten.
Schaalbaar: Doordat emails automatisch worden verstuurd en het gebruik van triggers zorgdragen voor het automatisch starten van een email flows. Is het inzetten van email automation een schaalbare en effectieve marketingmethode
Personalisatie: Met email flows krijg je de mogelijkheid om in te spelen op specifieke klantdata. Je kan bijvoorbeeld denken aan een aankoopgeschiedenis en pagina bezoeken op jouw website (interesse). Hiermee kan je gerichter inspelen op de interesses van jouw klant of lead
Kostenbesparend: Doordat de email flows er automatisch uit gaan, heb je na het eenmalig instellen van de automation er geen omkijken meer naar. Je hoeft enkel actie te ondernemen om geïnteresseerde leads/klanten
Email flows voor het MKB
Hoe de ideale email flow er voor jouw organisatie eruitziet, hangt sterk af van het type organisatie, het soort klanten en de producten en diensten die je aanbiedt. Processen die je vaak terugziet in een email flow van een MKB-bedrijf zijn bijvoorbeeld:
Welkom serie versturen
Abondoned Cart (lege winkelwagens in webshops)
Inactieve klanten weer benaderen
Pagina bezoeken zonder aankoop
Uitschrijving nieuwsbrief
Ook starten met email flows?
Op zoek naar meer informatie, of wil je aan de slag met een email flows? Maak snel en vrijblijvend een afspraak met ons voor een kennismakingsgesprek.